Bedrijfsprocessen

Situatie

Bedrijfsprocessen bestaan om structuur te geven aan uw onderneming.

  • Ondernemers en personeel van het MKB voeren dagelijks vele handelingen uit om alle bedrijfsprocessen te voltooien
    • van adverteren tot nacalculeren
    • van offerte tot uitvoerende werkzaamheden

Elke onderneming maakt gebruikt van bedrijfsprocessen, opzettelijk of onopzettelijk.

  • Soms is een bedrijfsproces goed uitgedacht maar nog vaker is een bedrijfsproces gewoonweg ontstaan. Voor beide vormen is het raadzaam om regelmatig te bekijken wat er verbeterd kan worden. Enkele te behalen voordelen zijn:
    • Hoge arbeidscapaciteit - uw onderneming kan meer transacties verwerken
    • Korte wachttijden & doorlooptijden - uw klanten worden snel geholpen
    • Laag stresspercentage - uw personeel kan het werk goed en gemakkelijk uitvoeren

Herkenning

Herkent u zich in 1 van onderstaande dilemma's? Dan verdienen de bedrijfsprocessen aandacht.

  • Geen capaciteit om de capaciteit te verhogen
    • Het is al zo druk, procesverbetering past niet meer in de agenda
    • Wij weten niet waar te beginnen met procesverbetering
    • De focus is verkeerd, mijn waardevolle werknemer moet andere taken uitvoeren die beter bij hem/haar passen
  • Vergrijzing en gewoonte
    • Het functioneert al jaren prima
    • Wij zijn een beetje ouderwets; snelle computers en smartphone's zijn luxe-items
    • Papier is makkelijker dan digitaal
  • Hele drukke dag achter de rug en eigenlijk niets uitgevoerd. Waar raken wij zoveel tijd aan kwijt?
    • Simpele dagelijkese handelingen zijn tijdrovend
    • Multitasken kunnen wij als de beste
    • Taken zijn nauwelijks over te dragen aan (nieuwe) collega's, iedereen heeft een eigen methodiek

Actie

Uw bedrijfsprocessen verdienen aandacht en dat is soms makkelijker dan wij denken!

Combined Innovations weet dat er 2 methodes bestaan om bedrijfsprocessen te verbeteren. De 'korte termijn methodiek' (KTM) en de 'lange termijn methodiek' (LTM). Ondernemers zijn bereid te investeren in verbeterprocessen maar het resultaat is niet altijd direct zichtbaar, daarom is splitsing in KTM en LTM belangrijk.

  • KTM kenmerken, de eerste stap!
    • Kan 'stand alone' aangeboden worden
    • Initiele fase; kan niet op basis van offerte geschieden
    • Relatief lage kosten
    • Resultaat op korte termijn merkbaar, soms al binnen enkele uren
    • Voorbereidende stap voor eventuele LTM. Dit beantwoord op welke termijn kan LTM gerealiseerd worden
  • LTM kenmerken, de tweede stap!
    • Kan niet zonder KTM, KTM is de voorbereidende fase is voor LTM
    • Secundaire fase; kan soms wel op basis van offerte geschieden
    • Relatief hoge kosten; bijvoorbeeld bij implementatie van geheel nieuw bedrijfsproces of ERP softwarepakket
    • Resultaat op zowel korte als lange termijn merkbaar, lange adem is soms noodzakelijk
    • Dankzij voorafgaande KTM is tijdsduur van LTM relatief goed in te schatten